5 książek, które zainspirują każdego PR-owca
Marketing Communications

5 książek, które zainspirują każdego PR-owca

Gdyby zapytać 10 osób, które przeczytały tę samą książkę, o czym ona była, otrzymalibyśmy tyle samo różnych odpowiedzi. Dlaczego się tak dzieje? Bo czytanie książek jest w dużej mierze sztuką ich interpretacji. Doświadczenia życiowe i zawodowe, kraj, w którym dorastaliśmy, płeć i wiek – te wszystkie czynniki determinują nas także jako czytelników.

Nie inaczej jest z PR-owcami, którzy w książkach często znajdują inspirujące ich postacie, zachowania oraz sposoby na wychodzenie z opresji.

Czy czytanie powieści może PR-owca czegoś ciekawego nauczyć? Oczywiście! Oto 5 dowodów.

Roald Dahl – Charlie i fabryka czekolady

To nie żart! Tak, wiem, że to książka dla dzieci. Ale przecież PR-owcy niejednokrotnie muszą odnaleźć w sobie dziecko, zanim stworzą kreatywną kampanię. Co do samej historii – pokazuje ona jak sprawnym PR-owcem jest właściciel fabryki czekolady, niejaki Willy Wonka. Otóż wpadł on na ciekawy pomysł. Umieścił kupony–zaproszenia upoważniające do zwiedzania swojej fabryki w opakowaniach wyprodukowanej przez niego czekolady. I co się stało? Wywołał czekoladowe szaleństwo w całym kraju! Warto także wspomnieć o sposobie obsługi konkretnych klientów, w tym wypadku niegrzecznych dzieci. Ale akurat tego pomysłu nie należy kopiować!

Lew Tołstoj – Anna Karenina

Bardzo chciałabym, żebyście popatrzyli na tę powieść jak na studium upadku wizerunku osoby publicznej, a nie zawiłą historię miłosną. Główna bohaterka, Anna Karenina, to poniekąd osoba publiczna, z nieskazitelną opinią wśród wyższych sfer. Wszystko to się zmienia, gdy postanawia żyć po swojemu. Staje się nierozumiana, z każdym swoim kolejnym krokiem popada w coraz głębszy towarzyski ostracyzm. A można było temu wszystkiemu zapobiec, gdyby jej wizerunkiem zarządzał sprawny PR-owiec, budował kręgi sprzyjających jej interesariuszy, a przede wszystkim wyjaśnił ludziom, dlaczego Anna dokonuje takich, a nie innych wyborów.

Jorge Luis Borges – Zoologia fantastyczna

Ta książka nie ma fabuły. Można nawet powiedzieć, że jest taką encyklopedią istot zmyślonych. Wszystkich stworzeń – od tych, które pojawiały się w literaturze, po te z legend opowiadanych w różnych zakątkach świata. Dlaczego warto ją przeczytać? Bo uwalnia wyobraźnię i powala znaleźć najlepszy litemotiv do kampanii lub stworzyć brand hero dla marki. Z książki dowiecie się, dlaczego zwierzęta przestały mówić, które złośliwe elfy plączą w kołtuny włosy, kiedy śpimy i gdzie znajdują się ptaki, które składają kwadratowe jaja (po ich ugotowaniu marynarze grają nimi w kości).

Lewis Carrol – Alicja w Krainie Czarów

Dla PR-owca książka Carrola jest prawdziwą kopalnią bon motów, a także swoistym podręcznikiem pokazującym jak podchodzić kreatywnie do trudnych zagadnień. Warto wspomnieć choćby o tym, jak Alicja, chcąc rozwiązać problem z dostaniem się do ogrodu, najpierw próbuje ciastka z napisem „zjedz mnie”. To ono sprawia, że dziewczynka jest nienaturalnie duża i nie jest w stanie poprawić swojej sytuacji. Dopiero buteleczka napoju z hasłem „wypij mnie” kurczy ją do maleńkości i pozwala osiągnąć zamierzony cel. Jaki z tego morał? PR–owiec powinien pamiętać, że różne perspektywy dają różne obrazy. Bo często nic nie jest takie, jakie na początku się wydaje.  Warto zapamiętać także kilka ciekawych cytatów. Takich, jak np. ten: „Jeżeli nie wiesz, dokąd chcesz iść, nie ma znaczenia, którą drogą pójdziesz”.

Miguel de Cervantes – Don Kichot

Warto także zainteresować się losami Don Kichote’a z La Manchy. To Idealista i wizjoner. Samotnie walczył w obronie sprawiedliwości i pokrzywdzonych. I chociaż czasami fikcja mieszała się mu z rzeczywistością, nie można mu było odmówić oddania i odwagi. Dlaczego o nim piszę? Bo dzięki takim wizjonerom świat może się ciągle rozwijać. Oni widzą więcej, chcą osiągać swoje cele, żeby ludziom żyło się lepiej. Takich ludzi potrzebuje też PR. Śmiałych w tezach, tworzących treści, które zachęcą innych do zmian. Słowa są potężną siłą. To one składają się na manifesty, które zmieniają bieg historii.

Aleksandra Ziębka​, Corporate Practice

Aleksandra  jest zaangażowana w działania komunikacyjne dla projektu Przestrzeń From Facebook. ​Posiada 10-letnie doświadczenie w prowadzeniu działań public relations i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw notowanych na giełdach, w międzynarodowych korporacjach i dużych zakładach produkcyjnych.​

Proponowane