Kampania #ocalksiazki na zlecenie Polskiej Izby Książki

Case studies

Kampania #ocalksiazki na zlecenie Polskiej Izby Książki

Kultura to coś więcej niż konsumpcja, a książka nie jest zwyczajnym produktem – to stanowisko Polskiej Izby Książki (PIK), które popiera wielu znawców i miłośników literatury, muzyki, sztuki. Kierując się tym mottem 4 kwietnia 2015 roku PIK wniosła do Sejmu RP projekt Ustawy o jednolitej cenie książki, którą następnie przekształcono w Ustawę o książce. Zespół H+K Strategies w ramach kampanii #ocalksiazki stanął przed wyzwaniem, jak wyjaśnić zawiłości owej regulacji prawnej, którą wielu utożsamiało wyłącznie z końcem niskich cen książek oraz jak w prosty sposób przedstawić korzyści z niej płynące.

Analiza

Ustawa o książce to odpowiedź na trudną sytuację na polskim rynku wydawniczym oraz rezultat obserwacji czytelnictwa w Polsce. W 2015 roku ponad połowa Polaków nie kupiła żadnej książki, zaś 10 milionów Polaków nie posiadało w swoim domu ani jednej z nich. Ponadto, co trzeci Polak był zdania, że książki powinny być traktowane na równi z innymi towarami z kategorii FMCG. Sytuację pogarszała narastająca wojna cenowa na rynku książek. Głównym założeniem projektu Ustawy o książce było wprowadzenie jednolitej ceny na nowości wydawnicze, która obowiązywałaby przez 12 miesięcy od ich debiutu na rynku.

Po dokładnej analizie Ustawy, zespół H+K Strategies oparł strategię kampanii #ocalksiazki na komunikacji negatywnych skutków odrzucenia projektu. Bez Ustawy ambitne książki znikną z rynku. Zasadnicze pytanie brzmiało – czy jest zgoda na to, aby z księgarń zniknęli tacy autorzy jak Mickiewicz, Słowacki, Hemingway, Dostojewski, Czechow oraz ich dzieła. To założenie znalazło odzwierciedlenie w nazwie kampanii, czyli #ocalksiazki.

Przebieg kampanii #ocalksiazki

Kampania rozpoczęła się 23 kwietnia 2015 roku, podczas Światowego Dnia Książki. Wraz ze startem projektu uruchomiona została dedykowana strona internetowa. Można było na niej znaleźć główne założenia Ustawy, jej benefity oraz głosy poparcia od Ambasadorów kampanii. Wśród nich byli najbardziej rozpoznawalni i cenieni polscy pisarze, jak np. Zygmunt Miłoszewski, Olga Tokarczuk czy Sylwia Chutnik. W tym samym czasie został uruchomiony także profil na Facebooku #ocalksiazki. Pojawiały się tam treści informujące o celach Ustawy oraz materiały budujące społeczność miłośników książki.

Ponadto znalazły się posty z cyklu „Magiczne księgarnie” przedstawiające najciekawsze miejsca, w których można zaopatrzyć się w lektury. Komunikacja została wzbogacona o pytania wielkich autorów, którzy w swoich postach nawoływali do ocalenia ich bohaterów literackich. Przykładowo głos zabrał Adam Mickiewicz: „Proszę, ocal Wallenroda! Tyle przeszedł. Po co mu więcej?”. Uruchomione zostało również konto na Twitterze, gdzie relacjonowano debatę na temat ustawy w Sejmie, jej pierwsze czytanie oraz posiedzenia sejmowej podkomisji. Dzięki temu w kluczowych dla projektu ustawy momentach dyskusja w social mediach nie słabła.

Zorganizowana została inaugurująca konferencja prasowa, podczas której zaprezentowano wyniki badań nt. obecnej sytuacji rynku książki w Polsce. Ponadto w przestrzeni publicznej przeprowadzono akcję czytania książek. W jej ramach zaproszeni goście (aktorzy, dziennikarze i piosenkarze) czytali książki, które w szczególny sposób wpłynęły na ich życie.

 

#ocalksiazki: "Już wszystko rozumie. Nie potrzebuje drugiej kary". Fiodor Dostojewski

 

W oryginalnej wersji tekst o kampanii #ocalksiazki ukazał się w jednym z numerów magazynu „Marketing w praktyce”. Więcej na temat kampanii można przeczytać np. w serwisie Onet.

Case studies