#Ocalksiążki

Case studies

#Ocalksiążki

Kultura to coś więcej niż konsumpcja, a książka nie jest zwyczajnym produktem – to stanowisko Polskiej Izby Książki (PIK), które popiera wielu znawców i miłośników literatury, muzyki, sztuki. Kierując się tym mottem 4 kwietnia 2015 roku PIK wniósł do Sejmu RP projekt Ustawy o jednolitej cenie książki, którą następnie przekształcono w Ustawę o książce. Głównym założeniem projektu było wprowadzenie jednolitej ceny na nowości wydawnicze, która obowiązywałaby przez 12 miesięcy od ich debiutu na rynku. Zespół H+K Strategies stanął przed wyzwaniem, jak wyjaśnić zawiłości owej regulacji prawnej, którą wielu utożsamiało wyłącznie z końcem niskich cen książek oraz jak w prosty sposób przedstawić korzyści z niej płynące.

Ustawa o książce to odpowiedź na trudną sytuację na polskim rynku wydawniczym oraz rezultat obserwacji czytelnictwa w Polsce. W 2015 roku ponad połowa Polaków nie kupiła żadnej książki, zaś 10 milionów Polaków nie posiadało w swoim domu ani jednej z nich. Ponadto, co trzeci Polak był zdania, że książki powinny być traktowane na równi z innymi towarami z kategorii FMCG. Sytuację pogarszała narastająca wojna cenowa na rynku książek.

Po dokładnej analizie Ustawy, zespół H+K Strategies strategię oparł na komunikacji negatywnych skutków odrzucenia projektu i co za tym idzie na kluczowym wniosku: że bez Ustawy ambitne książki znikną z rynku. Zasadnicze pytanie brzmiało – czy jest zgoda na to, aby z księgarń zniknęli tacy autorzy jak Mickiewicz, Słowacki, Hemingway, Dostojewski, Czechow oraz ich dzieła. To założenie znalazło odzwierciedlenie w nazwie kampanii czyli #ocalksiązki.

Kampania rozpoczęła się 23 kwietnia 2015 roku, podczas Światowego Dnia Książki. Wraz ze startem projektu uruchomiona została strona internetowa, na której można było znaleźć główne założenia Ustawy, jej benefity oraz głosy poparcia od Ambasadorów kampanii – najbardziej rozpoznawalnych i cenionych polskich pisarzy, jak np. Zygmunt Miłoszewski, Olga Tokarczuk czy Sylwia Chutnik. W tym samym czasie uruchomiony został także profil na Facebooku #ocalksiazki, na którym pojawiały się treści informujące o celach Ustawy oraz materiały budujące społeczność miłośników książki i posty z cyklu „Magiczne księgarnie” przedstawiające najciekawsze miejsce, w których można zaopatrzyć się w lektury. Komunikacja została wzbogacona o pytania wielkich autorów, którzy w swoich postach nawoływali do ocalenia ich bohaterów literackich np. Adam Mickiewicz: „Proszę, ocal Wallenroda! Tyle przeszedł. Po co mu więcej?”. Uruchomione zostało również dedykowane konto na Twitterze, gdzie relacjonowana była debata na temat ustawy w Sejmie RP, jej pierwsze czytanie oraz posiedzenia sejmowej podkomisji. Dzięki temu w kluczowych dla projektu ustawy momentach dyskusja w social mediach nie słabła.

Zorganizowana została inaugurująca konferencja prasowa, podczas której zaprezentowano wyniki badań nt. obecnej sytuacji rynku książki w Polsce. Ponadto w przestrzeni publicznej przeprowadzono akcję czytania książek, gdzie zaproszeni goście (aktorzy, dziennikarze i piosenkarze) czytali wybrane przez siebie książki, które w szczególny sposób wpłynęły na ich życie.

 

 

W oryginalnej wersji tekst ukazał się w grudniowym numerze magazynu „Marketing w praktyce”.

Case studies