I Love Marketing & Social Media – podsumowanie konferencji

Digital

I Love Marketing & Social Media podsumowanie konferencji

Jest w Polsce kilka eventów w branży marketingu, w których trzeba uczestniczyć, albo chociaż o nich poczytać. O wystąpieniach prelegentów mówi się po nich miesiącami – nie tylko w kontekście merytorycznym, ale również w kategoriach performance’u i technicznego przygotowania prezentacji. Niedawno wzięliśmy udział w jednym z nich, który szczególnie wyróżnia się na polskiej mapie – konferencji I Love Marketing i I Love Social Media organizowanej przez Sprawny Marketing.

Podczas dwóch dni konferencji wystąpiła ścisła czołówka krajowych ekspertów komunikacji oraz branżowych influencerów – między innymi Paweł Tkaczyk, Monika Czaplicka, Michał Sadowski, Artur Kurasiński czy Maciej Lewiński, w sumie 34 prelegentów z prezentacjami w większości opartymi na case study. Zgrywalizowana forma oraz wyprzedanie biletów na dwa miesiące przed startem zapowiadały, że to wydarzenie, obok którego branża nie może przejść obojętnie. Uzależnienie wynagrodzeń występujących od średniej ocen z głosów oddanych przez uczestników konferencji oraz ograniczenie czasu prezentacji do 18 minut było świetnym posunięciem, ponieważ sprawiło, że wystąpienia były maksymalnie merytoryczne i – co warto podkreślić –praktycznie pozbawione części sprzedażowych. Z konferencji wyszliśmy pełni inspiracji do dalszej pracy, a poniżej prezentujemy wnioski z kilku prezentacji, które najbardziej zapadły nam w pamięci.

 
Co sprawia, że klienci czują się wyjątkowi, a marki zyskują w ich oczach?

Powszechnie wiadomo, że mechanizmy psychologiczne kierujące naszym zachowaniem sprawiają, że najlepiej czujemy się, gdy usłyszymy coś miłego, ktoś wyświadczy nam jakąś przysługę, bądź w jakikolwiek inny sposób sprawi, że poczujemy się jedyni w swoim rodzaju. Jednym z największych wyzwań aktualnie stojących przed marketerami jest to, w jaki sposób przełożyć tę wiedzę na konkretne działania komunikacyjne i w efekcie końcowym pozytywnie wpłynąć na jakość relacji konsumentów z konkretnymi markami. Odpowiedź jest bardzo prosta – personalizacja!
Interesującą prezentację na ten temat przygotował Maciej Lewiński, znany ekspert w temacie wykorzystania jednego z najpopularniejszych darmowych narzędzi służących do analityki stron internetowych, czyli Google Analytics.  Podczas swojego wystąpienia opowiedział o tym, jak personalizacja stron w oparciu o informacje udostępniane przez użytkowników podczas zapisywaniu się do newslettera, godzinę wyświetlenia czy dotychczasową historię interakcji może przełożyć się na znaczne zwiększenie liczby konwersji.

Wykorzystując te dane w odpowiedni sposób możemy sprawić, że potencjalni klienci będą czuć się jakby nasze strony, czy nawet konkretne oferty były przygotowane specjalnie dla nich i tylko dla nich, co zdecydowanie poprawia wizerunek marki w ich oczach.

O dobrych praktykach budowania relacji z klientami, a także znaczeniu personalizacji w całym procesie w swojej prezentacji opowiedział Michał Sadowski, właściciel Brand24, czyli narzędzia służącego do monitoringu internetu wykorzystywanego przez ponad 30 tysięcy firm na całym świecie, w tym m.in. przez Biały Dom. W trakcie swojego wystąpienia wielokrotnie podkreślał, jak ważną rolę w prowadzeniu biznesu odgrywa patrzenie na świat oczami klienta – według niego to właśnie rozwiązywanie realnych problemów dzięki możliwościom internetu sprawia, że marki kojarzą się pozytywnie w świadomości klientów, którzy są bardziej skłonni im zaufać.

Ponadto, obserwacja opinii wyrażanych przez użytkowników w mediach społecznościowych czy zachowań na stronie i skrupulatne gromadzenie informacji na ich temat pozwala na efektywne inicjowanie kontaktu z potencjalnymi klientami. Dzięki temu czują się traktowani w wyjątkowy sposób, ponieważ to marki wychodzą z inicjatywą oraz bezpośrednio angażują się w przekonanie ich do zakupu. Nadaje to markom ludzki charakter, a także sprawia, że klienci widzą, że naprawdę im na nich zależy.

Jak przygotowywać treści do wyszukiwarek, aby zwiększać ruch na stronach?

W większości wystąpień poświęconych zagadnieniom z zakresu marketingu internetowego prelegenci zgodnie podkreślali, jak ważne z punktu widzenia prowadzenia biznesu w internecie są analityka i nieustanna praca nad optymalizacją naszej obecności w sieci.

Szymon Słowik specjalizujący się w zwiększaniu widoczności w wynikach wyszukiwań, zwracał uwagę na istotę odpowiedniego przygotowania witryn do współpracy z wyszukiwarkami od strony technicznej. W wielu przypadkach dobre, wartościowe treści giną w ogromnej liczbie wyników wyszukiwań, dlatego w swojej prezentacji opowiadał, czemu kluczowe z perspektywy uzyskania zadowalających wyników wyświetleń na stronach są odpowiednie przygotowanie wielu fraz prowadzących do tych samych treści oraz maksymalna dywersyfikacja wykorzystywanych źródeł oraz linków.

Powyższe wnioski w swoim wystąpieniu postulował także Bartosz Berliński, inny specjalista w dziedzinie Social Engine Marketingu. W trakcie swojej prezentacji poświęconej sposobom na zwiększanie ruchu na stronach, zwrócił uwagę na fakt, że klienci bardzo często w wyszukiwarkach szukają odpowiedzi na konkretne pytania, najczęściej zaczynające się od słów: jak, gdzie lub kiedy. Właśnie dlatego kluczowe z punktu widzenia uzyskiwania pożądanych wyników wyświetleń jest odpowiadanie na pytania adresujące konkretne problemy klientów na problemy związane z daną branżą, w których rozwiązaniu może pomóc nasza firma lub produkt.

Jak efektywnie komunikować się w mediach społecznościowych?

To pytanie z całą pewnością w obliczu dynamicznego rozwoju platform social media oraz nieustannego wzrostu liczby osób z nich korzystających z pewnością zadaje sobie wiele osób. Jak łatwo się domyślić, nie ma na to sprawdzonej recepty, ale prelegenci obecni na konferencji podzielili się z nami garścią porad, które zwiększają szanse na odniesienie sukcesu.

O fundamentach komunikacji w mediach społecznościowych w swoich wystąpieniach opowiadali Jakub Prószyński, szef działu social media w agencji Truly oraz autor bloga Pijaru Koksu, a także Artur Jabłoński znany konsultant ds. e-marketingu. Mimo tego, że ich wystąpienia prezentowały zgoła inne podejście do tematu, obaj byli zgodni co do tego, że efektywne prowadzenie profili na platformach społecznościowych opiera się na trzech głównych filarach.

Pierwszy z nich, czyli dobór odpowiedniej metodologii to podstawa prac nad koncepcją prowadzenia każdego profilu. W tej części główne zadania stojące przed marketerami to planowanie i analityka. Przede wszystkim musimy postawić sobie pytanie, do kogo chcemy mówić. Poznanie naszej grupy docelowej, jej cech charakterystycznych, nawyków czy upodobań, np. dzięki wykorzystaniu informacji z dostępnego na Facebooku narzędzia Audience Insights pozwala łatwiej podjąć decyzję odnośnie tego, w jaki sposób i jak często komunikować się z naszymi fanami, aby możliwie jak najlepiej trafić w ich gusta.

Znajomość preferencji i zainteresowań naszej grupy docelowej znacznie ułatwia również pracę nad drugim filarem, czyli doborem odpowiednich kreacji treści. W przygotowaniu konkretnych realizacji oraz poszukiwaniu inspiracji do tworzenia nowych materiałów nieocenioną pomoc niesie specjalna sekcja Facebooka zwana Creative Hub, która jest narzędziem pozwalającym przygotowywać robocze wersje najczęściej wykorzystywanych formatów reklamowych i sprawdzać, jak będą prezentować się na platformie przed opublikowaniem. Warto pamiętać o tym, aby kreacje zawsze były odpowiednio dobrane do wykorzystywanych formatów.

Ostatnim filarem efektywnej komunikacji jest skuteczna moderacja. Wchodzenie w interakcje z fanami oraz aktywne odpowiadanie na problemy zgłaszane w komentarzach znacznie poprawia wizerunek marek w oczach klientów oraz zwiększa ich zaangażowanie w interakcje ze stroną. Co więcej, odpowiednia moderacja generuje dodatkowe zasięgi, dzięki czemu bez dodatkowych kosztów nasze treści trafiają do większej liczby osób, a żywe dyskusje pod postami również wydłużają żywotność postów.

O czym będzie się jeszcze długo mówić po tej konferencji?

Dawka merytorycznej wiedzy, przedstawionych case’ów i porad to zdecydowany atut konferencji I Love Marketing. Ale po wszystkim mało kto będzie z zaangażowaniem dyskutował o podstawach komunikacji w social media albo sposobach na zwiększenie ROI. Jak to bywa także z odczytywaniem komunikatów marketingowych i reagowaniem na nie, najdłużej w pamięć zapadną nam prezentacje, które wywołały u nas największe emocje, zmieniły nasz sposób myślenia albo z którymi mogliśmy się utożsamiać. Tak było z dobitną prezentacją Barbary Stawarz-Garcia z pierwszego dnia konferencji, która zwróciła uwagę na seksizm i uprzedmiotowienie kobiet w reklamach oraz otwarcie krytykowała podejście marketerów do komunikacji z kobietami. Echa tego wystąpienia wybrzmiewały jeszcze drugiego dnia wydarzenia, podczas eventu I Love Social Media. W zdecydowanym kontraście do tej prelekcji swój wykład wygłosiła Dagmara Pakulska, która poruszyła temat mniej lub bardziej subtelnych podtekstów seksualnych w reklamie i przedstawiła trzy sposoby wykorzystywania treści seksualnych – i zrobiła to w zdecydowanie luźniejszy, zabawny sposób. Wisienkę na torcie wątku kobiet podczas konferencji dodała jeszcze Monika Czaplicka, kończąc swoją prezentację o reputacji marki cytatem z de Sade’a: „Najszczęśliwszą z kobiet jest bowiem ta, która nurza się w sprośności, lekceważy przesądy i drwi sobie z reputacji”.

Co jeszcze wzbudziło w nas emocje? Prelekcja Kamila Kozieła i Piotra Buckiego pt. „O narracji, którą udostępniasz”. I chyba nie tylko w nas, ponieważ filmik z tej prezentacji był udostępniany w sieci jeszcze w kilka dni po konferencji, a obaj panowie zajęli I miejsce w rankingu najlepszych wykładów wybieranych przez uczestników I Love Marketing. Doskonale wizualnie przedstawione przesłanie pod koniec dnia (prezentacja ta była ostatnią w agendzie pierwszego dnia wydarzenia) uspokoiło wszystkich widzów, zwracając uwagę, że praca w marketingu – i pewnie w każdej innej branży – jest ciągłym uczeniem się, testowaniem, próbowaniem i tworzeniem, a najlepsze pomysły są rezultatem doświadczeń zbieranych przez wiele lat.

Relacja video z wydarzenia:

Niektóre z prezentacji z konferencji I Love Marketing & Social Media na profilu Sprawnego Marketingu na SlideShare:

Proponowane