Można? Można. Czyli o tym, że w PR-ze medycznym też można zaskoczyć!

Można? Można. Czyli o tym, że w PR-ze medycznym też można zaskoczyć!

Jak wynika z raportu  „Healthcare and Life Sciences Predictions 2020: A bold future?”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, branża medyczna i farmaceutyczna zmienia się i rozwija w dynamicznym tempie. Ewolucji ulegają również oczekiwania pacjentów, którzy stają się bardziej wymagający i świadomi zachodzących zmian. Stawia to wyzwania konsultantom PR-u medycznego. Aby im sprostać, muszą sięgać po niestandardowe działania czy innowacyjne narzędzia komunikacyjne, które w branży medycznej do tej pory nie były wykorzystywane. Zatem, w jaki sposób się komunikować i czy faktycznie da się zaskoczyć?

(NIE)typowa akcja?!

Affidea we współpracy ze stowarzyszeniem Polskie Amazonki Ruch Społeczny i Polskim Stowarzyszeniem Pielęgniarek Onkologicznych rozpoczęła akcję społeczną „Życiowy przepis”. Odbyła się ona pod banalnym z pozoru pretekstem warsztatów kulinarnych z pieczenia chleba. Wzięło w nich udział siedem par, które uczyły się, jak wypiekać chleb. Po wyrobieniu ciasta i uformowaniu bochenków prowadzący udzielił szczegółowych instrukcji dotyczących kolejnych kroków wygniatania chleba. Postępujący zgodnie ze wskazówkami uczestnicy znaleźli w swoich chlebach niewielkich rozmiarów różowe kulki. Wydobyte kulki symbolizowały guz. Akcja ta miała zwrócić uwagę uczestników, jak ważna jest wzajemna troska o zdrowie, a jednocześnie zachęcić kobiety do regularnego samobadania piersi. Akcja została zainaugurowana 4 lutego, czyli w dzień Światowej Walki z Rakiem.

Thermo selfie TIME! – czyli o co właściwie chodzi?

W centrum Warszawy pojawił się citylight potrafiący mierzyć temperaturę przechodniów za pomocą kamery termowizyjnej. Każdy, kto skorzystał z nośnika, mógł zrobić sobie zdjęcie, czyli tzw. thermo-selfie. Taką fotografią można dzielić się ze znajomymi w social media, otagowując ją odpowiednim hashtagiem lub wysyłając ją mailowo. Akcja jest częścią kampanii promującej jeden z leków na przeziębienie i grypę.

(NIE)oklepana reklama tabletek?

Niedawno rozpoczęła się kampania pod hasłem „Mądre leczenie bólu”. Prosty, a zarazem wyrafinowany spot ma na celu zachęcenie Polaków do zwracania uwagi na świadomy wybór leku przeciwbólowego. Przedstawiona w spocie kreacja nie nawiązuje do standardowych reklam farmaceutyków. Nie ma w niej ekspertów, animizacji tabletek czy na ogół niewidocznych wirusów. Bohaterem jest człowiek. Jest on bardzo blisko. Tak blisko, że prawie jesteśmy w stanie go dotknąć. Można zatem stwierdzić, że to forma wideo, które sprawia, że przedstawiony ból głowy staje się jeszcze bardziej realistyczny. Ten innowacyjny spot jest być może początkiem nowej jakości komunikacji w branży medycznej.

Wszystkie te przykłady pokazują, jak zmienia się komunikacja w PR-ze medycznym, zarówno w mówieniu o lekach, jak również w mówieniu wprost o profilaktyce i ciężkich chorobach cywilizacyjnych.

W medycznych działaniach PR-owych warto czasem wyjść poza przyjęte schematy. Takie działania po pierwsze pozwolą dotrzeć z przekazem do ekspertów, po drugie zachęcą i przyciągną uwagę ludzi do najważniejszej wartości w życiu, jaką jest troska o zdrowie. Taka nietypowa komunikacja w branży medycznej może nie tylko zaskoczyć, ale również zwiększać profilaktyczną i zdrowotną świadomość społeczeństwa. I mimo że polska branża farmaceutyczna w bardzo ostrożny sposób używa technologicznych rozwiązań, to jej wrażliwość i estetyka wymaga wykorzystywania tych nietuzinkowych możliwości, bo one naprawdę się sprawdzają i w nich jest moc i nadzieja!

Weronika Kot

Weronika Kot

Weronika zakończyła swoją pracę w H+K, gdzie w dziale Healthcare Practice była odpowiedzialna za media relations i komunikację. Jej doświadczenie obejmuje pracę dla marek z branży medycznej i farmaceutycznej, takich jak: Teva, Novartis, Gedeon Richter, Janssen.

Proponowane