Świąteczne reklamy mówią: w tym roku bądźcie ze swoimi bliskimi!

Marketing Communications

Świąteczne reklamy mówią: w tym roku bądźcie ze swoimi bliskimi!

Co jest najważniejsze w świętach? Okazuje się, że nie prezenty, choinka, czy pierniczki. Jakby jednym głosem, najpopularniejsze reklamy mówią: zatrzymajcie się na chwilę, spędzajcie czas ze swoimi dziećmi, rodziną, przyjaciółmi i podarujcie im 100% swojej uwagi. W erze pośpiechu najlepszym prezentem dla Twoich bliskich jesteś Ty!

Huawei – Once a year, put your smartphone aside #bepresent
Huawei świetnie wie jak potrzebne, ale też wciągające są ich telefony. Na co dzień ciężko bez nich funkcjonować, bo przecież tak naprawdę ułatwiają życie, dostarczają rozrywki i pozwalają zaoszczędzić czas. Smartfon to również świetny prezent pod choinkę. Jednak gigant z rynku ICT przypomina, że zawsze potrzebny jest zdrowy rozsądek i zachowanie umiaru. W takich momentach jak święta, warto odłożyć telefon na bok (jak również inne zajęcia) i po prostu być z bliskimi. Poza tym w spocie jest i słodki, mały chłopiec, i duży, kudłaty pies, i genialny Robert Lewandowski, i królowa świąt – choinka, na której w kulminacyjnym momencie zapalają się światełka i wokół której gromadzi się cała rodzina. Poruszający, dający do myślenia i trafiający do wielu serc spot.

Sainsbury’s – The greatest gift, than I can give is me
Ta reklama wyróżnia się stylistyką, bo jest animowana, a ścieżka dźwiękowa to raczej radosna piosenka duetu James Corden & Bret McKenzie. To historia Dave’a – zapracowanego i zabieganego taty. Dave wraca do domu późno w nocy, kiedy wszyscy już śpią. Widzi przy łóżku swojej córeczki lalkę, która jest jego podobizną i nagle coś w nim pęka. Postanawia, że zrobi wszystko, żeby święta spędzić z rodziną. Oczywiście udaje mu się to i odkrywa, że znalazł ten idealny prezent dla swoich bliskich, którym był on sam. Jest też słodki piesek, malownicze osiedle domków, a sam Dave pracuje w fabryce zabawek. Wszystko to sprawia, że podczas oglądania reklamy uśmiech nie schodzi z ust, ale spot jednocześnie daje do myślenia i zmusza do refleksji nad tym, co w święta najważniejsze.

Allegro – czego szukasz w święta?
Jeden z najbardziej spektakularnych sukcesów reklamowych tych świąt, czyli reklama Allegro, która szybko zdobyła popularność i to nie tylko w Polsce. Choć sam spot wydaje się być bardzo produktowy, to na koniec odkrywamy, że mówi on również o potrzebie bliskości i spędzania czasu z bliskimi. Być może bez „English for beginners” dziadek i tak by pojechał na święta do syna, ale nie mógłby porozmawiać swobodnie z wnuczką i synową. Zatem, tak jak podkreślone to jest również w reklamie Hauwei, nawet nie chodzi o to, żeby ze sobą przebywać, ale naprawdę być, rozmawiać, śmiać się i zbierać niezapomniane wspomnienia.

Edeka: The best gift is time spent with you
Edeka postawiła na relację rodzice – dziecko. Widzimy, jak rodzice w okresie przedświątecznym są pogrążeni w obowiązkach i myślach typu: „muszę jeszcze to i tamto…”. Dzieci tylko wodzą za nimi smutnym wzrokiem, a liczne próby zwrócenia na siebie uwagi spełzają na niczym. Jednak znów światełka (tym razem przed domem) włączają magię świąt i zabiegani, nieobecni rodzice wreszcie odkrywają, co tak naprawdę jest ważne i co ich dzieci chcą im powiedzieć – najlepszym prezentem dla mnie jesteś TY!  Firma kontynuuje swój świąteczny przekaz, który już wybrzmiewał w zeszłorocznej reklamie – w tamtym spocie dziadek… upozorował swój pogrzeb, żeby ściągnąć bliskich na święta i spędzić z nimi trochę czasu.

H&M: Come together
Skoro Wes Anderson zrobił reklamę dla H&M, to nikogo nie dziwi, że jest ona przede wszystkim oryginalna. Poza genialną scenografią, kolorami i idealnym wpleceniem w to kolekcji ubrań marki, spot mówi też coś bardzo ważnego. Nawet, jeżeli coś pójdzie nie tak i, na przykład utkniesz na święta w pociągu, pamiętaj, żeby być z innymi, nie izolować się, bo w świętach chodzi o relacje – miłość, przyjaźń, serdeczność i robienie czegoś dla kogoś. Najlepszym prezentem, jaki możemy dać to wspólnie spędzony, przyjemny czas.

Heathrow: Coming home – the best gift of all
Relacja, którą wybrało lotnisko Heathrow do swojej świątecznej reklamy to dziadkowie – wnuczkowie. Genialnym zabiegiem okazało się przemienienie dziadków w dwa słodkie, trochę nieporadne misie. Dzięki temu ichlekką niezdarność w czasie długiej podróży odbieramy pozytywnie, wpisanie w to usług lotniskowych przyjmujemy ciepło i ze wzruszeniem, a całość ma przewodzący w tym roku wątek – warto być w domu na święta ze swoimi bliskimi.

Twórcom reklam świątecznych w tym roku niewątpliwie towarzyszyło poczucie misji. Cały rok debatujemy nad tym, dokąd zmierza ten świat, dlaczego ciągle mamy tak mało czasu i co jest tak naprawdę najważniejsze? Biorąc to pod uwagę, nie powinno chyba dziwić, że największe marki postawiły na relacje z bliskimi i istotę poświęcenia im chociaż tych kilku dni w 100%. Zatem wesołych i rodzinnych świąt!

Małgorzata Wesołowska

Małgorzata zakończyła swoją pracę w H+K. Posiada ponad 6-letnie doświadczenie w prowadzeniu działań PR. Specjalizuje się w komunikacji korporacyjnej i produktowej. Pracowała także przy projektach CSR, crisis management oraz obejmujących planowanie i egzekucję na kilku rynkach jednocześnie. W H+K Strategies od 2016 roku. W H+K pracowała przy projektach dla marek takich jak m.in. Uber i Huawei.

Proponowane